Батьківська сторінка

 

Відповіді на поширені запитання щодо свідоцтва досягнень учнів Нової української школи

Що таке свідоцтво досягнень учнів/учениць 1-4 класів НУШ?

Свідоцтво досягнень – це документ, який дає розгорнуте уявлення про навчальний поступ дитини в школі. Вчитель/вчителька заповнює документ двічі на рік. Свідоцтво досягнень складається з двох частин: характеристики наскрізних умінь учня/учениці та результатів навчання за предметами або інтегрованими курсами. Наскрізні вміння або так звані «м’які» вміння, як-от читання з розумінням, ініціативність чи здатність співпрацювати, формуються під час вивчення всіх предметів та інтегрованих курсів.

Свідоцтво досягнень не містить балів. Для оцінювання як наскрізних умінь, так і результатів навчання учнів/учениць 1-2-х класів застосовуються твердження «має значні успіхи», «демонструє помітний прогрес», «досягає результату за допомогою дорослих», «потребує уваги і допомоги». У 3-4-х класах результати навчання оцінюють за чотирма рівнями: «початковий», «середній», «достатній», «високий» рівні, а наскрізні вміння – так само, як і в 1-2-х.


Чим свідоцтво досягнень відрізняється від табеля навчальних досягнень учнів/учениць?

Свідоцтво досягнень не містить оцінок у балах з предметів, натомість розгорнуто окреслює рівень сформованості наскрізних умінь та результатів навчання, за якими можна простежити навчальний поступ учнів/учениць. На відміну від табелю, де виставлялися бали з предметів і яке не надавало чіткого розуміння, що саме учню/учениці вдається, а чому варто приділити більше уваги, свідоцтво досягнень дозволяє батькам або особам, які їх замінюють, побачити ширшу картину навчання дитини завдяки виокремленим результатам навчання. 

У свідоцтві досягнень також міститься інформація і про наскрізні вміння, які формуються під час вивчення всіх предметів та інтегрованих курсів. Інформація про це відсутня в табелі, тож свідоцтво досягнень дає змогу глибше зрозуміти навчальний поступ дитини, а не лише побачити «сухі» бали.


Хто і як має заповнювати свідоцтво досягнень?

Свідоцтво досягнень заповнює вчитель/вчителька початкового класу, в якому навчається дитина. Документ заповнюють двічі на рік. При заповненні свідоцтва вчитель/вчителька враховує навчальний поступ та динаміку зростання навчальних досягнень учнів/учениць. Оцінювання відбувається за критеріями, що додаються до методичних рекомендацій оцінювання навчальних досягнень учнів/учениць початкових класів НУШ.


Чим свідоцтво досягнень учнів/учениць 1-2-х класів відрізняється від свідоцтв досягнень учнів/учениць 3-4-х класів?

Як свідоцтво досягнень учнів/учениць 1-2-х, так і відповідний документ для 3-4-х класів містять інформацію про формування наскрізних умінь. Обидва документи у другій частині описують результати навчання учнів/учениць за предметами та інтегрованими курсами. Відмінність полягає в тому, що у 1 та 2 класі результати оцінюють вербально (словами «має значні успіхи», «демонструє помітний прогрес», «досягає результату за допомогою дорослих», «потребує уваги і допомоги»), а у 3 та 4 класах – рівнево («початковий», «середній», «достатній», «високий» рівні).


Навіщо у свідоцтві оцінювати результати навчання, а не предмет чи інтегрований курс цілком?

Одна оцінка з предмета або інтегрованого курсу не дає змоги зрозуміти навчальний поступ учня/учениці. Під час вивчення кожного навчального предмета або курсу формуються компетентності, що й описуються через результати навчання. Різні компетентності з одного предмета або інтегрованого курсу можуть формуватися нерівномірно. Наприклад, учень/учениця може набагато краще взаємодіяти усно, ніж створювати письмові висловлювання. Усереднений бал за весь предмет ніколи не дасть змоги розкрити це та звернути увагу батьків або осіб, які їх замінюють, та самої дитини на те, що їй вдається найкраще, а на що варто звернути більше уваги. 


Чим рівневе оцінювання краще за бальне? Чому не можна просто поставити оцінку за предмет чи інтегрований курс у свідоцтво?

Рівневе оцінювання, яке розпочинається з 3-го класу Нової української школи, є плавним переходом від вербального оцінювання у 1-2-х класах до бального у базовій школі. Воно дає змогу продовжувати оцінювання не з предметів загалом, а за окремими результатами навчання дитини. Рівневе оцінювання зберігає цінності формувального оцінювання – відстеження особистісного розвитку кожного учня/учениці та його/її навчального поступу. 


Навіщо у свідоцтві досягнень оцінювати наскрізні вміння учнів/учениць, а не лише результати навчання?

Наскрізні вміння, наприклад, висловлювання власної думки, самостійність, співпраця та читання з розумінням формуються під час вивчення всіх предметів та інтегрованих курсів. Формування цих умінь неможливо оцінити за окремими предметами чи курсами, тож для них виділено окремий розділ. Наскрізні або, як їх ще називають, «м’які» вміння є основою для успішного навчання та самореалізації в сучасному світі, саме тому їхньому формуванню приділяється окрема увага в Новій українській школі.


Чи будуть оцінювати рівнево всіх учнів/учениць початкової школи?

Ні. Рівневе оцінювання передбачене лише для учнів/учениць 3-х та 4-х класів Нової української школи.


Що означають рівні у свідоцтві досягнень 3-4-х класів?

Відповідно до Наказу МОН №1146, підсумкове оцінювання (семестрове і річне) у 3-х та 4-х класах Нової української школи здійснюється за рівневою шкалою, а його результати позначаються словами або відповідними літерами: «початковий» (П), «середній» (С), «достатній» (Д), «високий» (В).


Навіщо у 3-4-х класах ввели рівневе оцінювання? 

Рівневе оцінювання є поступовим переходом від вербального до бального оцінювання. Рівневе оцінювання має продовжуватись і під час адаптаційного періоду в базовій школі, аби полегшити перехід дитини на інший освітній рівень. Різкий перехід до бального оцінювання, навпаки, цю тяглість розірвав би.


За якими критеріями вчитель виставляє рівень у свідоцтво досягнень?

У додатку 1 до Наказу МОН №1146 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів третіх і четвертих класів Нової української школи» окреслені чіткі критерії визначення рівнів до кожного з результатів навчання за предметами та інтегрованими курсами. 

Наприклад, високий рівень за результатом навчання «Сприймає іноземну мову на слух» характеризується тим, що учень/учениця розуміє повільне та чітке мовлення з довгими паузами, а також конкретну інформацію, необхідну для виконання завдання. Початковий же рівень визначають тоді, коли дитина розпізнає окремі слова у повільному та чіткому мовленні, зазнаючи труднощі розуміння контексту навіть при повільнішому мовленні, а також потребує більше повторень прослуханого, візуальної підтримки, допомоги вчителя та однокласників.


«Початковий» (П), «середній» (С), «достатній» (Д), «високий (В)» рівні – як батькам зрозуміти, скільки це балів?

Рівні, за якими відбувається оцінювання, не відповідають певним балам. За допомогою рівнів досягнення результатів батьки або особи, які їх замінюють, можуть побачити, що дитині вдається найкраще, а на що необхідно звернути більше уваги. 

Переводити рівні у бали не варто. Рівні відображають навчальний поступ дитини, показують сильні сторони та зони для розвитку дитини, а не дають «суху» оцінку з предмета чи інтегрованого курсу.


Дітям потрібна мотивація до навчання і без балів вона втрачається. Як мотивувати учнів/учениць за умов безбального оцінювання?

Мотивувати дітей, незалежно від наявності або відсутності балів, необхідно не лише за допомогою них. Мотивацією для учнів/учениць за умов вербального оцінювання слугує їхній особистий навчальний поступ, для відстеження якого у початковій школі здійснюється формувальне оцінювання. 

Метою такого оцінювання є формування у дитини впевненості в собі та власних можливостях, відзначення будь-якого успіху, акцентування уваги на сильних сторонах, а не на помилках, діагностування досягнень, виявлення проблем і вчасне запобігання їхньому нашаруванню, стимулювання бажання вчитися та прагнути максимально можливих результатів, а також запобігання страху помилок. Отже, формувальне оцінювання має мотивувати і надихати дитину на навчання та виявлення власних здобутків.

Невід’ємним складником підвищення мотивації до навчання є і здатність учнів/учениць самостійно оцінювати власний поступ, що може здійснюватись у цікавий для дітей спосіб. Зворотний зв’язок від вчителів/вчительок має орієнтувати дітей на успіх, підтримувати їх та надихати на вдосконалення. 


Яким чином батьки можуть бути залученими до процесу оцінювання?

Свідоцтво досягнень підписують учитель/учителька і батьки (особи, які їх замінюють). Оригінал свідоцтва досягнень надається батькам, а його завірена копія зберігається в особовій справі учня/учениці в закладі освіти. За бажанням батьки можуть залишити свій коментар у свідоцтві у графі «Побажання батьків (осіб, які їх замінюють)», проте всі інші графи свідоцтва заповнює вчитель/вчителька початкового класу, в якому навчається дитина.

Батьки (особи, які їх замінюють), чиї діти навчаються дистанційно чи у змішаній формі, є джерелом інформації про формування наскрізних умінь у дитини. Отже, вони можуть брати участь у процесі оцінювання спільно з учителем/учителькою, надавати відповідну інформацію, ділитись спостереженнями, проте свідоцтво досягнень у будь-якому разі заповнює педагог.

9 вправ для розвитку навичок ментальної арифметики

Ментальна арифметика - це методика навчання, що бере початок у країнах Азії, але сьогодні набирає популярність у всьому світі. Вона заснована на механічному обчисленні на рахівницях, розвитку навичок лічби подумки і вправах на концентрацію і логіку. Ментальна арифметика допомагає розвинути швидкість мислення і творчі здібності.

Навички ментальної арифметики допомагають дітям краще зрозуміти основні математичні концепції. Крім того, у дітей виникає почуття впевненості в собі, коли вони знають, що можуть робити обчислення подумки, і їм для цього не потрібні калькулятор, ручка і папір. Коли дитина навчиться рахувати подумки, вирішення простих арифметичних задач у неї буде займати менше часу, ніж якби вона рахувала на калькуляторі.

На ранніх етапах вивчення математики використання допоміжних інструментів (наприклад, рахівниць або рахункових паличок) допомагає дітям розуміти рівності та інші математичні поняття. Як тільки дитина засвоїть прості поняття, вона буде готова до вивчення ментальної арифметики.

Вправи ментальної арифметики

Використовуйте наведені нижче вправи і способи обчислення, щоб допомогти дітям розвинути свої математичні навички. За допомогою цих способів вони навчаться розбивати математичні завдання на більш прості частини і розв'язувати їх подумки.

Розкладання

Перший спосіб обчислення - розкладання - означає представлення чисел у розгорнутій формі (десятки і одиниці). Цей спосіб добре підходить для додавання двозначних чисел, оскільки дітям не важко розбивати числа на десятки і одиниці, а також додавати прості числа. Наприклад:

25 + 43 = (20 + 5) + (40 + 3) = (20 + 40) + (5 + 3).

Дитині легко зрозуміти, що 20 + 40 = 60, а 5 + 3 = 8, тому загальний результат складе 68.

Розкладання можна використовувати і для того, щоб навчити дитину віднімати подумки. Відмінність у тому, що найбільше число не потрібно розкладати на частини:

57 - 24 = (57 - 20) - 4.

Відповідно, 57 - 20 = 37, і 37 - 4 = 33.

Округлення

Іноді дитині легше розв'язати задачу, якщо округлити одне або кілька чисел. Наприклад, якщо потрібно додати 29 + 53, простіше округлити 29 до 30, і тоді легко можна порахувати, що 30 + 53 = 83. Після цього потрібно відняти «зайву» одиницю, яка з'явилася після округлення. Так ми отримаємо остаточний результат - 82.

Округлення також можна використовувати для віднімання. Наприклад, якщо потрібно розв'язати приклад: 53 - 29, можна округлити 29 до 30.

53 - 30 = 23.

Потім потрібно додати одиницю, яка залишилася після округлення, і ми отримаємо остаточний результат - 24.

Додавання

Ще один спосіб віднімати подумки. Він полягає в тому, щоб округлити від'ємник до десятка. Потім потрібно додати десятки, щоб отримати зменшуване. Після цього можна обчислити залишок.

Розглянемо цей метод на прикладі:

87 - 36.

Щоб розв'язати приклад методом додавання, потрібно додавати до 36 числа до тих пір, поки не вийде 87. Спочатку можна округлити 36 до 40:

36 + 4 = 40.

Потім потрібно додавати десятки, поки не отримаємо 80. Так ми дізнаємося, що різниця між 36 і 80 дорівнює 44

4 + 40 = 44.

Після цього потрібно додати до цієї суми 7, що залишилась, - число, якого не вистачає до 87:

44 + 7 = 51.

Таким чином, ми отримали остаточний результат: 87 - 36 = 51.

Парні числа

Коли дитина вивчить додавання парних чисел (2 + 2, 5 + 5, 8 + 8 тощо), вона зможе використовувати це для обчислень подумки. Коли дитина стикається з арифметичною задачею, близькою до додавання парних чисел, вона може просто додавати числа, а потім коригувати результат.

Наприклад:

приклад 6 + 7 близький до 6 + 6. Дитина вже знає, що 6 + 6 = 12. Потім їй залишається додати 1, щоб отримати остаточну відповідь:

12 + 1 = 13.

Ігри для ментальної арифметики

Покажіть дитині, що математика може бути цікавою. Для цього ви можете використовувати активні ігри, які добре підходять для учнів молодших класів.

Знайдіть числа

Напишіть на дошці п'ять чисел (наприклад, 10, 2, 6, 5, 13). Потім запропонуйте дитині знайти серед них число, яке відповідає таким твердженням:

  • сума цих чисел дорівнює 16 (10, 6);
  • різниця цих чисел становить 3 (13, 10);
  • сума цих чисел становить 13 (2, 6, 5).

Використовуйте й інші набори чисел та арифметичні дії.

Групи

Це активна гра, а значить, вона обов'язково сподобається дітям молодшого шкільного віку. У цю гру можна грати в класі. Скажіть дітям: «Об'єднайтесь у групи по...» і зашифруйте число в прикладі (наприклад, 10 - 7, що означає, що дітям потрібно об'єднатися в групи по троє). По ходу гри можна ускладнювати завдання, наприклад, 29 - 17 (діти повинні об'єднатися у групи по 12 осіб).

Встаньте/сядьте

Перш ніж дати дітям завдання, запропонуйте їм встати, якщо відповідь буде більшою за певну кількість, і сісти, якщо меншою. Наприклад, діти повинні встати, якщо відповідь більша, ніж 25, і сісти, якщо відповідь менша. Після цього озвучте завдання: 57 - 31. Якщо діти правильно розв'язують завдання кілька разів поспіль, ви можете ускладнювати приклади. Міняйте число, яке є точкою відліку.

Гра з датою

Щоранку пишіть на дошці дату. Запропонуйте дітям придумати приклад, відповіддю на який буде це число. Наприклад, якщо дата - 8 грудня, діти можуть запропонувати такі варіанти прикладів: 4 + 4, 5 + 3, 10 - 2, 18 - 10, 6 + 2.

Старші діти можуть пропонувати приклади на додавання, віднімання, множення і ділення.

Квадрат

Поділіть дітей на дві команди. Намалюйте квадрат на дошці або розставте столи у формі квадрата. По черзі давайте приклади членам обох команд. За кожну правильну відповідь дитина просувається на наступний кут квадрата. Після того, як учасник дасть 4 правильних відповіді і пройде усі кути, він передає естафету наступному учаснику

https://childdevelop.com.ua/articles/edu/9840/ 

Комментариев нет:

Отправить комментарий